El mes d’octubre passat es va presentar a Sevilla la Declaració Europea de la Bicicleta. Sis mesos més tard, aquest document ha deixat de ser una proposta per ser una realitat, ja que el Consell Europeu l’ha signat.
Aquesta declaració busca impulsar l’ús de la bicicleta a Europa, per promoure una mobilitat sostenible d’acord amb l’objectiu que persegueix el Pacte Verd Europeu de millorar i protegir el medi ambient. Tant és així que aquests papers recullen que la bicicleta és el mitjà de transport i recreació més sostenible, accessible i inclusiu, de baix cost i saludable que hi ha.
En vuit capítols i amb un total de trenta-sis compromisos s’agrupen les principals accionsp en les quals es basa aquesta declaració europea. Els pilars en són:
- Desenvolupament i enfortiment de les polítiques ciclistes.
- Foment d’una mobilitat inclusiva, assequible i saludable.
- Creació d’infraestructura ciclista.
- Augment de les inversions.
- Millora de la seguretat viària.
- Suport als llocs de treball verds de qualitat i al desenvolupament de la indústria ciclista.
- Suport a la multimodalitat.
- Recopilació de dades sobre ciclisme.
Com afecten aquestes mesures a l’usuari?
Com s’ha dit, la finalitat és augmentar el nombre de desplaçaments amb bicicleta. Per això, els usuaris obtindran un seguit de beneficis i millores.
En primer lloc, convé destacar la seguretat. Es treballarà en els àmbits europeu, nacional, regional i local per millorar la xarxa viària, invertint econòmicament el que calgui fins a assolir-la.
Tal com va indicar la comissària de transports, Adina Vălean, durant la presentació de la proposta la tardor passada: “La seguretat és un requisit previ per fomentar el ciclisme, ja que els ciclistes són vulnerables: el 9% dels morts per accident de trànsit a la UE són ciclistes”. Així mateix, assenyalava que era important tenir una infraestructura més segura, amb carrils bici separats, i també adoptar el compromís per part del conductor d’adequar la velocitat i respectar les normes de trànsit.
També es pretenen condicionar estacionaments al carrer que siguin segurs. Això, juntament amb la millora de la xarxa ciclista, ajudaria a afavorir les connexions amb el transport públic i, per tant, permetria la intermodalitat.
El Consell Europeu també aposta per una mobilitat inclusiva i assequible. Així doncs, es podrien aplicar rebaixes de l’IVA per la compra, el lloguer o la reparació de bicicletes, o també implementar incentius fiscals. Unes mesures similars ja van ser implantades a França ara fa uns mesos.