Actualment, França disposa d’un total de 57.000 km de carrils bici i vies verdes, una xifra que el Govern de l’Elisi vol augmentar fins als 80.000 el 2027 i fins als 100.000 el 2030, segons va anunciar la primera ministra francesa, Élisabeth Borne, el passat 2023. El pla preveu dedicar 250 milions d’euros anuals al condicionament de vials, amb l’horitzó del 2030 en el punt de mira. Per aconseguir-ho es farà una inversió de 2.000 milions d’euros fins al 2027, tot i que el Govern demana la implicació de totes les regions per arribar fins als 6.000 milions durant el procés. El principal objectiu del Plan vélo et marche 2023-2027  és posar el ciclisme a l’abast de tothom des d’una edat primerenca, i que tant les bicicletes com els desplaçaments a peu esdevinguin l’alternativa real al cotxe privat i els transports públics. 

Tot plegat ve acompanyat d’un pla d’ajuts que atorga subvencions per comprar bicicletes, amb assistència al pedaleig o sense, de fins a 2.000 euros, tant si són noves com si són de segona mà, que siguin venudes per professionals. El text recull que podrà optar als ajuts: “Qualsevol persona física major d’edat que tingui el seu lloc de residència a França, o persona jurídica que tingui un lloc de treball a França, i podrà rebre una ajuda estatal de fins a 2.000 euros per finançar la compra d’un cicle, amb pedaleig assistit o sense, o d’un cicle per al transport de persones o mercaderies destinat a satisfer les necessitats de persones amb discapacitat”.

Segons dades de l’associació Vélo & Territoires, que periòdicament fa estudis sobre el món de la bicicleta, l’ús d’aquest vehicle va augmentar a França un 8% el 2022, respecte al 2021, i un 31%, en comparació amb el 2019. L’objectiu és fer créixer aquestes xifres encara més amb la implementació d’aquest pla fins al 2030.

El pla també ve acompanyat de la creació de noves infraestructures, com l’esmentada construcció de més quilometratge de carrils bici, i de l’habilitació de nous aparcaments segurs, zones d’estacionament vigilat o boxs en zones privades i públiques, com ara estacions de tren i d’autobús, per impulsar el desplaçament amb bicicleta dels ciutadans. S’estableix una xifra de 90.000 places a les 1.100 estacions de més flux de persones de França fins al 2027.

A més, aquest projecte no s’oblida de potenciar la producció nacional de bicicletes, ja que té com a objectiu augmentar-ne la fabricació. Es pretén passar de més de 850.000 unitats el 2022 a 1,4 milions el 2027, i es preveu que el 2030 se’n fabriquin 2 milions.

Els ajuts per a la compra de bicicletes també destinaran una partida als empleats públics que les utilitzin en els seus desplaçaments laborals, compensant-los amb 300 euros (ara en reben 200).

Els cursos per a nens de 6 a 11 anys també són un altre aspecte destacable del pla. El Govern pretén que es beneficiïn d’aquests cursos per aprendre a circular amb bicicleta uns 850.000 infants cada any per al 2027. Segons fonts consultades, la xifra actual està al voltant dels 200.000 nens.

Descomptes en la compra d’una bicicleta

Una part d’aquest pressupost anirà destinat a la compra de bicicletes noves o d’ocasió. Les ajudes dependran de criteris que tenen a veure amb la renda –excepte en el cas de persones amb discapacitat–, amb imports de 14.089 i de 6.358 euros per a les rendes més baixes.

Així doncs, amb l’objectiu de promoure el ciclisme com a alternativa de transport sostenible en trajectes curts, i per ajudar les persones amb discapacitat i problemes d’accés a aquest mitjà de transport, les subvencions aniran dels 150 euros als 2.000 euros (vegeu el quadre), en funció dels ingressos i del cost de la bicicleta que es vulgui comprar.

En resum, les ajudes van dels 150 euros per a la compra d’una bicicleta clàssica (sense assistència elèctrica) als 400 euros inicials en el cas de les elèctriques, i arriben fins als 2.000 euros per a les bicicletes de càrrega o remolcs elèctrics.

Albert San Andrés per RACC HolaBICI.