Com ja us vam explicar a RACC HolaBICI, anar a la feina amb bicicleta és sempre una bona idea, tot i que l’arribada de l’hivern i del fred ens pot complicar el viatge. Amb el bon temps gairebé sempre ve de gust agafar la bici, però amb temperatures baixes n’hi ha que desplaçar-s’hi ho veuen com un problema.
Si no voleu aparcar la bicicleta durant l’època freda, us donem uns quants consells perquè l’hivern no sigui cap impediment per anar a la feina sobre dues rodes.
Triar la bicicleta correctament
Escollir la bicicleta ideal és un dels factors que hem de tenir més en compte a l’hora de desplaçar-nos a la feina. Elèctrica, plegable, fixie, de marxes…, tot dependrà del tipus de trajecte per fer, del nostre estat de forma i salut, de la distància, de si aparquem al carrer o del tipus de vies per on circularem. Avui dia, els serveis de bikesharing de bicicletes acostumen a disposar de models elèctrics adaptats a la ciutat, però en el cas d’haver-la de comprar haurem de valorar quina és la més adequada per al nostre trajecte a la feina.
Seguretat
Tant la seguretat com el fet que els altres vehicles ens vegin bé són aspectes primordials en qualsevol estació de l’any, però a l’hivern són cabdals. Els dies són més curts i és molt possible que els trajectes d’anada i tornada a la feina es facin en condicions lumíniques mínimes. Portar els llums davanter i posterior ben carregats ha de ser la norma, a més de col·locar materials reflectors a la roba, el casc i la bicicleta perquè ens vegin bé. Les condicions de baixa visibilitat poden ser habituals en molts nuclis urbans amb boira i pluja constants a l’hivern i, per tant, és obligatori que anem preparats per a aquestes situacions.
Un correcte manteniment de la bicicleta, així com l’adequació del vehicle a l’estació —amb pneumàtics adequats, per exemple—, l’ús d’alforges o de motxilles específiques per tenir més estabilitat i portar recanvis per evitar contratemps —eines per a una possible punxada sobre les cambres— ens ajudaran a arribar a la destinació amb seguretat.
Roba d’abric
Arribar a la feina sense haver-nos congelat s’agraeix. És per això que hem d’equipar-nos correctament, però, és clar, hem de tenir en compte que en aquest cas no anirem vestits de ciclistes, amb equipament específic.
Al mercat hi ha un munt de jaquetes ciclistes que suporten temperatures de fins a -10 graus. Hem de tenir en compte que en general anirem vestits de carrer i, per tant, un anorac molt gruixut ens dificultarà la mobilitat. En aquest cas, doncs, les jaquetes del tipus windstopper (paravent) són ideals. Els teixits que repel·leixen l’aigua són perfectes per a zones molt humides, ja que evitaran que l’aigua traspassi la roba que portem per passar la resta de la jornada.
Samarretes, malles tèrmiques i tapacolls són accessoris que no ens molestaran la resta del dia i que ens salvaran del fred durant els desplaçaments.
Protecció del cap, les mans i els peus
Per protegir el cap hi ha els sotacascs, que ens mantindran les idees calentes i que, a més a més, ens estalviaran haver d’entrar en una reunió amb tota la cara marcada per les molestes ratlles que ens deixen els cascs. En aquests casos, el casc és millor que sigui de tipus urbà, ja que té menys obertures de ventilació i ens mantindrà el cap més calent.
La sensibilitat de les mans acostuma a ser un altre dels grans problemes. Fer servir guants d’hivern és indispensable per tenir les mans sempre calentes i frenar amb total tacte. N’hi ha de tota mena i preus, però són els de neoprè els més recomanats per la seva relació qualitat-preu, ja que protegeixen del fred i de la possible humitat. Si sou fredolics, teniu opcions amb calefacció incorporada.
Pel que fa al calçat, dependrà de si feu servir serretes o no. Generalment en el ciclisme urbà no se solen utilitzar i, per tant, amb el vostre calçat d’hivern de sola plana en tindreu prou. Els cobresabates i les punteres ens donaran un plus per mantenir l’escalfor als peus, i també els mitjons d’hivern.
Tots aquests accessoris no ens ocuparan massa espai i no seran un problema per portar-los d’un costat a l’altre, perquè una motxilla normal i corrent ens servirà per guardar-los.
Albert San Andrés per RACC HolaBICI.