Fa temps que discutim sobre quin tipus de frenada és millor per a les bicicletes, i aquest ha estat motiu d’un intens debat entre professionals i amateurs. Tant les sabates com els discs, que són les solucions habituals, tenen pros i contres, així com els seus detractors i els seus defensors.

En aquest aspecte és difícil arribar a un acord, encara que el mercat i la moda estan imposant els discs de fre al sistema de sabates de tota la vida. Després de més d’una dècada corrent amb les seves bicicletes de carretera, són pocs els corredors  professionals que no portin discs, tot i que de vegades el canvi s’hagi produït en contra de l’opinió d’algun ciclista.

Potser és difícil establir quina opció és la millor, però el mercat mana i ja ha pres una decisió: els discs de fre. Es tracta d’un sistema més complex i de manipulació més complicada per a aficionats neòfits, a banda de tenir un preu superior. La seva capacitat de frenada màxima es determina en gran manera per l’adherència del pneumàtic i no tant per la potència de frenada, i en aquest sentit els últims models de sabates no presenten grans diferències respecte als de disc.

Eficàcia de frenada

Tot i que es diu que les sabates no fallen mai, els discs presenten alguns avantatges, com ara la propietat de poder modular més la potència de frenada i la seva eficàcia sobre terrenys mullats. Amb els discs la frenada no és tan brusca, a part que les sabates, quan es mullen, perden part de la seva efectivitat. A més, aquestes últimes no tenen bona amistat amb les llandes de carboni, un material que s’utilitza cada vegada més en tots els àmbits i que aporta més lleugeresa, però que és molt més delicat que l’alumini. La pressió a la qual se sotmeten les llandes pot arribar a deformar-les, una característica que no té el disc.

D’altra banda, els discs poden perdre eficàcia a causa de l’escalfament i, fins i tot, en situacions extremes, poden arribar a deformar-se i quedar inutilitzats, cosa que no passa amb les sabates. Evidentment, portar una gamma superior de discs evitarà molts d’aquests problemes, però cal pensar que la majoria de les bicicletes de gamma mitjana i baixa opten per sistemes de sabates d’alt rang, que valen menys.

Pes

És possible que, en conjunt, la qualitat de frenada d’un disc pugui ser millor, però això ens porta a un altre debat. Més enllà que en el cas de caure puguem tallar-nos amb els discs –una situació que pot passar entre el pilot ciclista, per exemple–, el pes que ens aporta el conjunt de discs és molt més elevat que el de les sabates. 

La moda de reduir al màxim el pes d’una bicicleta de carretera –quan hauria de ser el ciclista a reduir-lo– es veu perjudicada per aquest sistema. Malgrat que els fabricants ja estan aplicant solucions en aquest sentit, el pes continua essent un dels grans problemes

Ajustament i substitució

La majoria dels ciclistes comencem a rodar utilitzant frens de sabata i, per tant, molts ens hem vist alguna vegada en la situació d’haver-los d’ajustar. Es tracta d’una tasca fàcil i que no demana més esforç que el de tenir a mà una clau Allen i un tornavís. En aquest aspecte, els sistemes més emprats en les bicicletes de carretera són els caliper, pel davant dels cantilever o dels v-brake de les de muntanya, i són bastant senzills de manipular i reemplaçar.

En el cas dels discs, en canvi, el procés requereix més experiència per la seva complexitat, sobretot si ets nou en el tema i els discs són de tipus hidràulic (amb oli), en lloc de mecànics (amb cable). Cal tenir en compte que quan canvies els discs, perquè s’han desgastat, has de canviar més elements (els propis discs, les pastilles i el líquid), mentre que substituir les sabates només implica el canvi de sabates i cables, peces que en general són més barates.

Preu

A nivell d’usuari, canviar tota la bicicleta únicament per canviar-ne el sistema de frenada és poc recomanable. Per regla general, si no circulem sempre al límit, no traurem el màxim profit ni d’un sistema ni de l’altre i, per tant, l’elecció vindrà donada més pel pressupost disponible o el gust que no pas pel rendiment. Els dos sistemes funcionen a la perfecció avui dia i difícilment podrem apreciar grans diferències en la seva eficàcia real en el cas d’un usuari mitjà.

Si bé en els darrers anys la imposició de les marques ens porta a utilitzar discs en la majoria dels models nous, sempre és preferible optar per sabates d’alta qualitat que per discs de gamma baixa. La forquilla de preus varia molt, malgrat que darrerament els preus dels discs s’han equiparat força al d’un conjunt de sabates/pinces d’alta qualitat.

Si en l’àmbit professional hi ha diversitat d’opinions sobre quin és el millor sistema de frenada, per a l’usuari amateur l’elecció dependrà més de la seva butxaca.

Albert San Andrés per RACC HolaBICI.