Aquest contingut és exclusiu per als membres de RACC HolaBICI
Oferim activitats i continguts interessants pels amants de la bicicleta.
A Espanya, la normativa pel que fa als remolcs per a bicicletes és diferent de la de la resta de països europeus, tant per la ciutat com per les vies interurbanes, i el sector ciclista ja fa molt de temps que reclama que s’equipari a la dels nostres veïns.
De fet, va ser una de les demandes que, fa unes setmanes, la Taula Espanyola de la Bicicleta (MEB) va fer arribar a la Direcció General de Trànsit (DGT).
Actualment, l’ús de remolc per a bicicletes per portar persones per carretera està directament prohibit, quan a la resta d’Europa sí que està autoritzat, “cosa que suposa una discriminació per al creixent nombre de cicloturistes i per als usuaris dels pobles”, assegura la MEB, que reuneix la Reial Federació Espanyola de Ciclisme (RFEC) —amb 60.000 federats del sector més esportiu de la bici— i l’Associació de Marques i Bicicletes d’Espanya (AMBE), que aglutina i representa trenta de les principals empreses distribuïdores i fabricants del sector ciclista.
La MEB també la componen l’Associació de Ciclistes Professionals (ACP), la Red de CicloJuristas —formada per advocats, professors d’universitat, lletrats del Tribunal Constitucional, de les Corts Generals i de parlaments autonòmics— i, per acabar, IMBA, integrada per unes 6.000 persones que defensen el ciclisme i el transport sostenible.
Per la carretera i amb canalla, no
El reglament del nostre país diu, sobre els remolcs de bicicleta, que les bicicletes sí que poden arrossegar-ne un sempre que no superin el 50% de la massa de la bici i es compleixin les següents condicions: de dia i amb visibilitat, amb límits de velocitat un 10% més baixos i, textualment: “en cap cas es podran transportar persones al vehicle remolcat”. Però aquesta normativa només és aplicable fora del nucli urbà.
A l’interior dels nuclis urbans, tot canvia
A l’interior, són les ordenances municipals les que regulen l’ús del remolc. A Barcelona, per exemple, sí que està permès, tal com es pot veure a l’article 14 de l’Ordenança de Circulació de Vianants i de Vehicles de Barcelona, “les bicicletes podran portar remolc, homologat, per al transport de persones, animals o mercaderies, quan el conductor sigui major d’edat i sota la seva responsabilitat”.
Per la seva banda, i per intentar unificar criteris, la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) ha elaborat una ordenança municipal tipus per regular el trànsit, de manera que cada ajuntament pugui incorporar-la com està redactada o bé modificar-la i adaptar-la a les seves circumstàncies.