Les rotondes formen part de les nostres vides des que l’arquitecte francès Eugène Hénard (1849-1923) va projectar les primeres glorietes urbanes a la ciutat de París. La saturació del trànsit a les grans urbs, ja al segle XIX, va crear un problema a les principals interseccions per la gran afluència de vehicles. Amb l’arribada dels vehicles de motor el problema es va agreujar i les grans ciutats es van veure obligades a prendre mesures per regular la circulació i evitar que el nombre d’accidents continués creixent.

França, pionera en la implantació d’aquesta mena d’elements urbans, és el principal país pel que fa al nombre de rotondes: en té gairebé 43.000, que estan repartides per tot el territori. A continuació hi ha el Regne Unit, amb 26.000; Itàlia, amb 18.000; Espanya, amb 15.000, i el Brasil, amb gairebé 12.000. 

Avui dia encara són molts els conductors que tenen dubtes a l’hora de circular per les rotondes, un problema que s’incrementa quan hi ha ciclistes pel mig. El fet de no saber com s’hi circula sovint provoca accidents que poden acabar sent greus. En el seu moment us vam explicar qui té la prioritat de pas respecte als vehicles de motor, i ara toca parlar de les rotondes.

Com se circula correctament per una rotonda amb bicicleta?

Quan et trobes amb el senyal S-200, ets davant d’una rotonda. Si vas amb bicicleta, has de seguir la regla general establerta per a la circulació en rotondes. És a dir, has d’entrar-hi sempre en sentit antihorari donant prioritat als vehicles del seu interior, tal com recull l’article 21.2 de la Llei de trànsit.

Aquesta norma funciona quan circules en solitari amb la bicicleta, però canvia quan rodes en grup. En aquest cas, els vehicles que circulen per l’interior de la rotonda han d’aturar-se quan el primer ciclista del grup hi accedeix, encara que els altres membres encara no s’hi hagin incorporat. En el moment en què el primer membre és dins, la resta de ciclistes tenen la preferència de pas de manera automàtica perquè es consideren com una única unitat.

Els ciclistes que van en grup, doncs, tenen prioritat sobre la resta de vehicles encara que aquests últims ja siguin dins la rotonda. Com que es tracta d’usuaris més vulnerables, els vehicles han de cedir-los el pas i fins i tot aturar-se dins la rotonda si escau, tal com estableix l’article 64 del Reglament general de circulació, que recull les normes generals i la prioritat de pas respecte als vehicles de motor.

Recordem també que els ciclistes tenen prioritat de pas respecte als vehicles de motor quan circulen per un carril bici, per un pas per a ciclistes o pels vorals que estan degudament senyalitzats. I també quan, en entrar en una altra via, el vehicle giri a la dreta o a l’esquerra en els supòsits permesos i hi hagi un ciclista a prop.

La resta de situacions es regeixen per les normes generals sobre prioritat de pas entre vehicles.

 

 

Ver esta publicación en Instagram

 

Una publicación compartida por RACC HolaBICI (@raccholabici)


Albert San Andrés per RACC HolaBICI.