La visibilitat, quan anem amb bicicleta, és un dels aspectes més importants de la nostra seguretat. Fer-nos visibles davant dels altres ens estalviarà accidents i ens permetrà gaudir més de les sortides amb bicicleta, tant per la ciutat com a la carretera o a la muntanya.
Però quins aspectes hem de tenir en compte a l’hora de veure-hi i ser vistos? Des de la roba, passant per la il·luminació i la nostra manera de circular, tots aquests factors ens permetran augmentar la seguretat durant la ruta.
Color de la roba
El color de la roba és vital per ser vistos per la resta d’usuaris de la via. Els colors fosforescents són els ideals, amb el groc neó i el verd llimona com a principals exponents, seguits del taronja. Els colors clars i més llampants ens permetran ser vistos des de distàncies llunyanes i, si incorporem elements reflectors al nostre equip, n’augmentarem l’efectivitat.
Les peces reflectores també són una bona opció, malgrat que puguin ser més discretes a la vista –no han de ser de colors cridaners necessàriament–. Són molt efectives en condicions de menys visibilitat perquè reflecteixen la llum projectada pels fars. La norma ens obliga a ser visibles a 150 metres, sota sanció de 80 € si no portem elements reflectors.
Llums
L’obligatorietat de portar el llum de posició posterior vermell i el llum davanter blanc no sempre es compleix, tot i que es tracta d’una norma bàsica. Segons la llei espanyola, hem d’incorporar accessoris homologats per ser vistos, i la sanció per incompliment és d’entre 80 i 200 €. La il·luminació millora en un percentatge elevat la nostra detecció per part de la resta d’usuaris de la via.
També hi ha cascs amb llums posteriors incorporats, que reforçaran la nostra visibilitat. Portar aquests accessoris sempre carregats al màxim és cabdal.
Senyalitzar i respectar
Al marge de poder veure-hi i de fer-nos veure, és obligatori senyalitzar les nostres maniobres, com ara els girs, els canvis de sentit o de carril i les incorporacions. Advertir de les frenades brusques, respectar les prioritats dels altres vehicles i dels vianants, respectar els senyals i no saltar-se els semàfors –de 150 a 500 € de multa– ens permetran circular amb més seguretat.
Circulació
Circular correctament posant en pràctica tots els aspectes esmentats ens estalviarà disgustos, però també cal tenir en compte altres premisses: els angles morts dels vehicles són un gran perill en moltes circumstàncies. A més, evitar circular enganxats a altres usuaris de la via i no quedar-nos en posicions on no ens puguin veure és fonamental per ser vistos. Sembla molt evident, però sovint no es té en compte. També s’ha d’utilitzar el carril bici sempre que sigui possible –encara que sigui recomanable i no obligatori–, circular correctament pel voral i evitar fer-ho en fila índia en trams de poca visibilitat o quan hi hagi aglomeracions.
Albert San Andrés per RACC HolaBICI.