L’esport de la bicicleta sempre és espectacular, però, si hi sumem la neu, el resultat pot ser estratosfèric. Això mateix és el que ha pensat la Unió Ciclista Internacional (UCI), que els propers 10 i 11 de febrer organitzarà la 1a edició del Campionat del Món de Bicicleta de Neu (snow bike), a l’estació francesa de Châtel, a l’Alta Savoia.

Els creadors d’aquesta disciplina sembla que no en tenen prou amb les infinites varietats d’esquí i de ciclisme. La nova modalitat agafa el bo i millor de cada especialitat i ho combina per crear un campionat en què neixen quatre nous mallots irisats: els de la classe Super-G i els de l’Eslàlom Dual, tots dos en categoria masculina i femenina.

Per participar en aquesta especialitat, l’UCI recomana utilitzar bicicletes de descens, malgrat que especifica que no són obligatòries. El que sí que ho serà, però, és utilitzar el mateix model per completar les dues proves. Òbviament, les de descens són la millor opció, ja que per geometria i concepte són les que millor s’adapten a la modalitat. Aquesta disciplina, per cert, fa temps que ens ha permès veure un altre concepte: el de bicicletes equipades amb esquís en lloc de rodes. En aquest cas, les bicicletes portaran pneumàtics amb claus, que es regularan segons l’estat de la pista. La guia tècnica especifica la resta d’aspectes de la competició.

Les curses estan obertes a tots els titulars de llicències de federacions nacionals afiliades a l’UCI que tinguin 17 anys o més, amb un màxim de 15 participants per gènere i país. La llista està publicada des del passat 1 de febrer a les 14.00 h CET.

Foto UCI

Foto UCI

Pel que fa a les curses, la Super-G es desenvoluparà a les pistes d’Aity i Stade Linga, amb 1.957 metres de llarg i un desnivell de 600 metres. Els ciclistes iniciaran els descensos amb una separació mínima de 40 segons i es trobaran amb portes cada 25 metres, tal com passa en l’esquí alpí.

L’Eslàlom Dual, en canvi, segons indiquen des de l’UCI, serà comparable a l’eslàlom paral·lel del surf de neu i l’esquí alpí. Es desenvoluparà a la pista de Linga, amb 510 metres de distància i un desnivell de 155 metres, completant descensos d’uns 30 segons. La competició tindrà curses eliminatòries amb dos pilots que faran eslàlom en dues pistes paral·leles, i competiran en dos heats (descensos), canviant al segon. Passarà a les successives rondes qui marqui el millor temps combinat.

Albert San Andrés per RACC HolaBICI.