Circular pel carril bici a Espanya quan anem amb bicicleta és una recomanació i no una obligació, com sí que ho és en altres països. No obstant això, circular per aquest tipus de vies continua sent l’opció més segura per als ciclistes, ja que en aquests carrils gaudeixen de prioritat de pas i això els estalvia tenir problemes amb altres vehicles de motor.
Els darrers anys Espanya s’està posant al dia en la creació de carrils bici, tot i que encara estem lluny d’arribar al grau d’implantació que tenen altres països europeus com Bèlgica, els Països Baixos i Alemanya, tal com s’observa a les zones marcades de l’Open Cycle Map, un mapa ben complet de les rutes ciclistes d’arreu del món.
En el cas del nostre país, d’acord amb la DGT, “per seguretat, a la ciutat i a la carretera és sempre recomanable –no obligatori– circular pels carrils bici sempre que estiguin disponibles”. Aquesta norma només té una excepció: el senyal R-407a, que ens obliga a utilitzar-los quan ens el trobem. No obstant això, des del Club RACC i des de RACC HolaBici recomanem circular pels carrils bici sempre que sigui possible, ja que aquests carrils especialment habilitats per a les bicicletes sempre ens oferiran més seguretat que la calçada. I, a més, com a ciclistes, sempre ens donaran prioritat de pas sobre els vehicles de motor.
I si no hi ha carril bici?
Si no hi ha carril bici, sigui a la ciutat o a la carretera, sempre haurem de respectar tant les normes de circulació general com les específiques per a ciclistes, i haurem de circular per la part dreta de la calçada. És evident que els ciclistes, com la resta d’usuaris de la via, han de respectar els elements de senyalització viària, com ara semàfors, senyals i altres indicadors.
També es prohibeix utilitzar el telèfon mòbil i circular amb una taxa d’alcohol en sang superior als 0,25 mg/l –la mateixa que per als conductors de vehicles–, i és obligatori portar llums davanters i posteriors a la bicicleta, a més del timbre.
La circulació
Quan iniciem la marxa, hem de comprovar que la incorporació al trànsit sigui segura i que no hi hagi perill per a cap dels vehicles implicats. Una vegada que ens hi hem incorporat, hem de circular per la part dreta de la calçada, a una distància suficient i segura dels vehicles que estiguin aparcats i de les vorades. Si se circula en grup, es podrà fer en fila de dos. A la carretera es podrà circular d’aquesta manera, sempre que les condicions de visibilitat siguin les adequades. En trams sense visibilitat (en revolts, per exemple), o quan es formin aglomeracions, no es podrà circular en paral·lel i s’haurà d’anar en fila índia. Només es podrà abandonar la part dreta del voral en descensos prolongats i quan les condicions siguin segures.
En el cas de les glorietes o les rotondes, quan els ciclistes circulen en grup gaudeixen de prioritat ja que se’ls considera una unitat completa, del primer a l’últim, igual que en la resta d’interseccions.
Senyalitzar les maniobres
Com ja hem explicat altres vegades, indicar les maniobres és obligatori. Hem de marcar els girs amb els braços, així com les reduccions de velocitat o les frenades brusques, els canvis de sentit i de carril o els girs. No fer-ho pot provocar un accident i comportar una sanció de 100 €.
Voreres
Circular per la vorera està totalment prohibit en el cas que no hi hagi carril bici, i estem obligats a circular pel marge dret de la calçada. No respectar la norma pot comportar una multa de fins a 100 €. Igualment, per creuar un pas de vianants hem de baixar de la bicicleta i travessar-lo a peu. Si no ho fem, les sancions poden arribar a doblar les anteriors pel que fa a l’import. La multa és la mateixa en cas de no respectar la prioritat dels vianants.
No obstant això, en ciutats com Barcelona hi ha excepcions a la norma, ja que es podrà circular per voreres de més de 5 metres amb 3 metres d’espai lliure, en el tram nocturn (de les 22.00 h a les 07.00 h) quan aquestes tinguin més de 4,75 metres d’amplada i 3 metres d’espai lliure i, finalment, en el cas dels menors de 12 anys i dels seus acompanyants.
Albert San Andrés per RACC HolaBICI.