Per regla general, els vehicles elèctrics mesuren la seva autonomia sobre la base de diferents paràmetres, com ara el tipus de motor, el pes, la ruta o fins i tot el clima, entre d’altres. Coneixent aquestes variables, es pot calcular l’autonomia dels vehicles elèctrics d’una manera bastant precisa i aproximada, una casuística, però, que no és aplicable a les bicicletes elèctriques, perquè hi influeixen molts més factors que fan que el procés de càlcul es compliqui.
Quins factors hi influeixen?
Un mateix motor elèctric no rendeix igual en un vehicle que en un altre, per raó de les diferents característiques de cadascun, i en el cas de les bicicletes elèctriques o e-bikes els factors són més complexos. El motor elèctric d’un vehicle està impulsat únicament per energia elèctrica i, per tant, obté el seu flux d’una mateixa font i de tots els elements que hi ha al seu voltant, com ara la frenada regenerativa, per exemple. Però en el cas de les bicicletes elèctriques aquest factor canvia radicalment, ja que cal sumar la propulsió de la bateria amb la potència del pedaleig, és a dir, amb l’esforç humà durant el moviment.
La força que el ciclista exerceix per mitjà del seu pedaleig farà variar la durada de la bateria. Comercialment està establert que de mitjana es recorren entre 10 i 15 km cada 100 Wh (watts hora), una mesura aproximada sobre la base d’un pedaleig moderat. A partir d’aquests mesuraments, es calcula que una bateria d’uns 300 Wh tindrà entre 36 i 42 km d’autonomia, i entre 90 i 110 km una de 800 Wh.
Aquí, però, també hem de tenir en compte el tipus de bicicleta, la ruta i el terreny per recórrer, el pes del ciclista, el nivell d’assistència i, fins i tot, el clima.
Per obtenir mesuraments aproximats podem utilitzar la calculadora de Bosch, el principal fabricant mundial de motors per a bicicletes elèctriques. No cal dir, però, que la xifra obtinguda serà aproximada.
Com es calcula?
Els motors elèctrics tenen una potència regulable durant la marxa i, per tant, ens ofereixen unes xifres determinades de consum en els desplaçaments. Cada motor desenvolupa una potència concreta, de manera que, si un motor té un consum de 50 W, en una hora haurà consumit 50 Wh, cosa que ens permetrà conèixer, en funció del tipus de motor, la seva autonomia total. El problema és convertir aquesta dada en quilòmetres.
Com ja hem dit abans, hi ha molts factors que determinen la distància màxima que podrà recórrer la bateria en mode elèctric, però la variable principal serà l’esforç del ciclista, un paràmetre que és difícilment mesurable. La diferència de cadència i l’esforç en el pedaleig són factors determinants a l’hora de fer aquest mesurament.
En aquest punt la regularitat del ciclista és clau. Algú que tingui una cadència regular podrà obtenir dades més fiables que algú que no mantingui els ritmes de manera regular, la qual cosa és important en el ciclisme. Tot i que també hi influeix el terreny –no és el mateix pujar el Tormalet que circular per un passeig marítim–, haurem de ser constants en el nostre ritme de pedaleig per obtenir mesuraments més o menys coincidents.
Són mesuraments fiables i ens serveixen d’alguna cosa?
És cert que cada fabricant té els seus propis mesuraments i sensors, però, a poc a poc, es van estandarditzant, tal com passa amb altres vehicles de propulsió elèctrica. Si som constants en l’esforç –cosa que no és sempre possible–, els mesuraments seran més fiables, tot i que poques vegades s’adaptaran a la realitat, ja que els factors externs són sempre canviants. Els quilòmetres d’autonomia d’una bicicleta elèctrica no són, doncs, una xifra exacta.
D’altra banda, aquests mesuraments no seran tan importants per a algú que faci servir la bicicleta per a un desplaçament fix, com ara anar a la feina, que per a algú que la utilitzi per fer rutes o trajectes llargs. En el primer dels casos, conèixer l’autonomia només li servirà per saber en quin moment ha de carregar la bicicleta, i això amb l’experiència ho tindrà calculat, mentre que, en el segon cas, conèixer la xifra de l’autonomia és molt important i pot ser, fins i tot, vital.
Consells per augmentar la durabilitat de la bateria
Tenint en compte la gran varietat de factors que intervenen en la durabilitat de la bateria, podem regular-ne la durada de diferents maneres. No obstant això, l’eficiència n’és sempre la clau:
- Control de l’assistència: com menys s’utilitzen les assistències, més dura la bateria.
- Augment de la freqüència de pedaleig.
- Planificar la millor ruta possible: amb menys desnivell i menys aturades i un ferm en bon estat.
- Reducció del pes: com menys pes portem al damunt, més eficiència guanyarem.
- Marxes llargues: les cadències regulars en marxes altes afavoreixen l’eficiència dels metres recorreguts per cada pedalada.
- Bon estat de la bicicleta: tenir un vehicle amb tots els seus elements en bon estat ens servirà per guanyar eficiència.
- Pressions correctes: no és el mateix circular per l’asfalt, que és dur, que per la terra fina d’un camí de muntanya. Adequar la pressió a cada tipus de terreny ens donarà més seguretat, confortabilitat i… eficiència!
Albert San Andrés per RACC HolaBICI.