Ara fa un temps que parlem de les cargo bikes, unes bicicletes molt polivalents que ens permeten portar tota mena de càrregues. Aquest estil de transport està creixent els últims anys i cada vegada hi ha més particulars i empreses que tenen en compte aquests vehicles per la seva gran versatilitat, comoditat, economia i ecologia. Són bicicletes de curt recorregut i una alternativa ideal per moure’s en zones urbanes.

Les cargo bikes no són un invent nou, perquè ja n’hi havia en èpoques passades, quan els vehicles de motor no estaven del tot estesos a les nostres urbs i quan el trànsit i la contaminació encara no eren un problema. Però quins tipus de cargo bikes hi ha? El mercat actual ha rellançat una infinitat de models que s’adapten a totes les necessitats, tant en format convencional com elèctric. 

Utility

Els models utility són versions reforçades de les bicicletes clàssiques. Pel que fa al concepte, són iguals que qualsevol altra bicicleta urbana, però el quadre i els seus elements venen reforçats per suportar una capacitat de càrrega i un pes més elevats. A més, la distància entre els eixos és superior per poder incorporar elements de càrrega, com ara cistells davanters i posteriors o alforges. Les utility són les bicicletes més versàtils, però, en general, ofereixen una capacitat més limitada que la resta de cargo bikes.

Long tail

Les bicicletes long tail (de cua llarga) són models que, com el seu nom indica, tenen la part posterior allargada i reforçada per poder allotjar-hi la càrrega principal. Acostumen a incorporar una safata per col·locar la càrrega, com ara maletes o cadiretes infantils, i la resta de l’estructura és bastant convencional respecte a les bicicletes urbanes. En general, ofereixen una mobilitat excel·lent en comparació amb altres bicicletes de càrrega gràcies al seu caràcter compacte.

Long John

Les long John són bicicletes que criden l’atenció per la seva llarga distància entre els eixos. Aquests models estan preparats per portar la càrrega al davant, i la distància entre el manillar i la roda davantera –de menys diàmetre, normalment– permet obtenir un espai de càrrega addicional per transportar paqueteria i grans embalums. Són capaços de moure grans quantitats de pes, ja que algunes d’aquestes bicicletes arriben a suportar fins a 240 kg.

Frontal cargo

Les bicicletes de càrrega frontal disposen d’una àmplia banyera frontal que les fa molt polivalents. Eminentment elèctriques per la seva gran capacitat, ofereixen models de dues o tres rodes, amb la caixa acompanyada d’una roda a cada costat. Solen tenir una capacitat de càrrega que voreja els 250 kg i una autonomia de 50 a 60 km.

Cycle truck

Aquest és un dels models més característics per la seva estètica. Té una estructura de bicicleta urbana, però destaca per la seva roda davantera, que és més petita. Està dissenyada per portar la càrrega en una caixa davantera, cosa que li atorga més espai pel menor diàmetre de la seva llanda.

Altres tipus

El mercat de la bicicleta té molt en compte els diferents tipus de negoci actuals, i és per això que hi ha models específics per a cada demanda. Així, trobem bicicletes de càrrega per distribuir paqueteria, amb caixes posteriors tancades de gran volum, per transportar persones (tipus tuk-tuk) i, fins i tot, models fabricats a demanda per a usos específics. Generalment, com que han d’arrossegar molt de pes, aquestes bicicletes acostumen a ser elèctriques.

Albert San Andrés per RACC HolaBICI.