Circular per la jungla urbana per anar a la feina, per passejar o per fer esport és una activitat molt recomanable. Allunyada de les constants retencions i dels embussos, la bicicleta és una molt bona opció de transport en la mobilitat urbana, però què en fem quan arriba el moment d’aturar-nos i aparcar?
Protegir la bicicleta és sovint una tasca complicada, però si la duem a terme correctament ens podem estalviar un robatori, cosa que, per desgràcia, és bastant habitual a les grans ciutats. Hi ha pocs cadenats o fixacions que siguin prou resistents si els amics del que no és seu insisteixen a emportar-se una bicicleta. Per tant, dificultar-los la tasca, fent que desisteixin abans d’aconseguir-ho, és una bona manera de protegir la nostra propietat.
En el context urbà, sempre es recomana utilitzar una bicicleta que no destaqui en excés i que no porti accessoris o components massa llampants. Passar desapercebuda és la millor qualitat d’una bicicleta urbana… i, tot i així, no ens garanteix res.
Al mercat hi ha diferents tipus de sistemes antirobatori per a bicicleta, però pensa que no et serviran de res si no la deixes ben ancorada. Recorda que has de deixar totes les parts i accessoris ben lligats i en una fixació adequada. És molt important que el quadre estigui sempre ben subjecte i que components com les rodes i la tija no portin femelles d’orelles, sinó cargols, o, si no n’hi ha, la peça antirobatori corresponent.
De poc et servirà lligar-la a un pal del metro, a un element fàcil de trencar o simplement no fixar-la. Semblen coses evidents, però no sempre es tenen en compte i la gran majoria de robatoris es produeixen per no assegurar la bicicleta correctament.
Tipus de sistemes antirobatori
Hi ha una infinitat de tipus de sistemes antirobatori per a bicicletes, amb diferents dissenys i nivells de seguretat. Aquí tens una llista dels que pensem que són els més efectius, per ordre d’efectivitat.
Antirobatori en U
Són fixacions rígides, en forma de U, com el seu nom indica, molt semblants a les de les motos. És, molt probablement, el sistema més eficaç de tots per la seva dificultat a l’hora de trencar-lo. També és el més pesant per grandària i materials, ja que la resistència és el seu principal objectiu.
De quadre
Són cadenats que s’integren en el quadre i que es fixen a la roda posterior. Van ancorats mitjançant abraçadores o directament incorporats al quadre. Una vegada que la roda està fixada, el cadenat es lliga a un lloc fix. És un accessori que, tot i que pesa, resulta molt pràctic perquè només cal deixar anar la roda, deixar-lo al mateix lloc i recollir la resta de la cadena.
Cadena
Una cadena de baules és sempre una bona solució. Al mercat n’hi ha de molts models i, per la seva construcció, solen ser una mica difícils de tallar. Això sí, la cadena, perquè sigui efectiva, ha de tenir un cert gruix, en equilibri amb el seu pes, i ha d’anar recoberta amb algun protector per evitar-ne el deteriorament. Fàcils de transportar i barates, les cadenes són normalment una solució útil i efectiva.
De cable
Els cadenats de cable són, probablement, els més lleugers del mercat. Es tracta d’un cable recobert d’una funda plàstica, i n’hi ha amb armadura (tipus pitó de moto) o sense. Els primers són més efectius, ja que ofereixen una protecció superior, mentre que els segons són més lleugers i fàcils de desar i transportar. Són recomanables només per a estacionaments curts, perquè tenen algun punt feble i no acostumen a resistir el tall d’una cisalla.
Albert San Andrés per RACC HolaBICI.